reklama

Mzda v pracovných inzerátoch POVINNE

Počujte, mám dojem, že rozhodnutie, či spustiť alebo nespustiť jadrovú vojnu je na Slovensku šuviks. Najväčší problém sveta je u nás nápad uzákoniť povinnosť firiem zverejňovať výšku mzdy v pracovných inzerátoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (71)

Maličkosť, ktorá je úplne bežným štandardom v takej Austrálii, Británii, v Čechách, či Rakúsku a nikto ju nespochybňuje, je u nás revolučnou myšlienkou, o ktorej treba filozofovať, mudrovať a ktorú treba obhajovať. No ako obhájite úplnú samozrejmosť? Otázka by mala byť, prečo tu niečo také nemáme už dávno.

AKO TO BOLO S MIROM BEBLAVÝM

Keď som minulý rok písal sériu článkov o Sulíkovom Odvodovom bonuse, netušil som, že si ich všimne Miroslav Beblavý. V marci 2016 mi od jeho asistenta v schránke pristál mail, že „pán Beblavý sa chce s Vami stretnúť.“ Tak sme sa asi o dva mesiace na hodinu stretli v reštaurácii pri parlamente.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prišiel som tam a čakal som, že ako typický poslanec bude Miro Beblavý meškať. Na moje prekvapenie tam už sedel, jedol polievku a čakal na mňa. Tak som ho pozdravil, predstavil som sa, a prisadol si. A Miro Beblavý povedal niečo v tomto duchu: „Nemám konkrétnu agendu. Všimol som si ale články o odvodovom bonuse, čo ste písali. Zdali sa mi dobre vyargumentované. A tak som chcel vedieť, kto ste a čím sa zaoberáte. Proste sa spoznať. Všimol som si, že máte aj nejakú iniciatívu za vyššie mzdy na Slovensku.“

Tak som mu porozprával o tom, že sa mi nepáči, že ľudia na Slovensku síce pracujú, ale nie sú za svoju prácu primerane ohodnotení. Hovoril som mu, že takýto stav predsa nie je normálny a že žiaden z politikov sa tým doteraz reálne nezaoberal. Hovoril som, že cieľom Pracujúcej chudoby je dostať túto tému do verejného priestoru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A on: „No dobre, ale čo sa dá urobiť preto, aby sa ľuďom na Slovensku zvýšili mzdy.“

To bolo prvýkrát, čo som nejakého politika počul položiť túto otázku. Lebo kým sa ju v spoločnosti nezačneme pýtať, nikdy nenájdeme odpoveď.

A tak sme začali brainstormovať. Hovorili sme o minimálnej mzde, o úlohe odborov, o uvedomelosti zamestnancov. Miro Beblavý na servítok kreslil grafy. Povedal som mu, že na začiatok by možno bolo fajn, keby sa v pracovných inzerátoch aspoň uvádzala výška mzdy, lebo ľudia nevedia, čo si môžu pýtať a radšej si pýtajú menej. Povedal som mu, že v Rakúsku to tak majú.

On reagoval, že v Rakúsku je to kultúrou spoločnosti. Nato som ho vyviedol z omylu a hovorím mu, že práveže mám dojem, že to tam majú dané zákonom a že to môžem preveriť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Preverte,“ povedal.

A tak som preveril a ajhľa: takáto zákonná povinnosť je u nich od roku 2011. Informoval som ho o tom ešte v lete minulého roku.

„Zaujímavé,“ reagoval.

O trištvrte roka neskôr zorganizoval v parlamente seminár s názvom: „Má Slovensko na výrazný rast miezd?“ a pozval ma ako jedného zo spíkrov. Vo svojej prednáške som popísal stav miezd na Slovensku, ktorý vôbec nekorešponduje s výkonnosťou našej ekonomiky a navrhol som niekoľko riešení, čo by sa s tým dalo na začiatok robiť. Jedným z nich bolo opäť zverejňovanie miezd v pracovných inzerátoch.

Nenavrhol som to len Mirovi Beblavému, hovoril som o tom návrhu, kade som chodil: s ľuďmi z koalície, s ďalšími ľuďmi z opozície, hovoril som o tom s odborármi. Musím povedať, že odozva na tento nápad bola zakaždým pozitívna.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvý sa však rozhýbal Miro Beblavý a pár týždňov dozadu mi od jeho asistenta do schránky pristál ďalší mail, že či im môžem poslať tú rakúsku úpravu. No s radosťou! Odoslané.

ČO NA TO PODNIKATELIA

Ak sa budete baviť s hociktorým podnikateľom, ktorý je proti tomuto návrhu, spýtajte sa ho: Prečo práve pre neho je tento návrh problém. Na to totiž existuje iba jediná úprimná odpoveď. Podnikatelia nechcú zverejňovať minimálnu výšku mzdy, pretože zakaždým dúfajú, že sa nájde (podľa nich) taký blbec, ktorý bude ochotný robiť túto prácu aj za menej. Veď čo keď niekto príde a vypýta si o 50 euro menej? A niekto taký vždy príde.

To je celý dôvod. Avšak namiesto toho, aby priznali farbu, budú pri argumentácii proti zverejňovaniu miezd vymýšľať sofistikované výhovorky o tom, že zverejnením mzdy by prezradili svoje „know-how“. Áno, takýto argument skutočne od zamestnávateľov zaznel. Obdivuhodné, ako potom dokážu v konkurenčnom prostredí fungovať firmy na západe, kde je táto informácia bežnou súčasťou pracovného inzerátu.

Rozprával som sa s viacerými zamestnávateľmi. Tí féroví s tým problém nemajú a niektorí z nich už aj teraz uverejňujú mzdu v pracovných inzerátoch. Tí druhí mi povedali, že sa obávajú, že takýto návrh by spustil cenovú vojnu medzi firmami, ktoré by sa začali predbiehať, ktorá ponúkne zamestnancovi vyššiu mzdu. No peklo! Náhodou by nám tu trošku zakceleroval rast miezd, ľudia by mali viac peňazí a firmy viac zákazníkov. A to snáď nie.

Ďalšia vec, ktorej sa zamestnávatelia boja, je, že nikto by im na tú ponuku nereflektoval. Oni, keď si neuvedomujú, čo hovoria, aj pravdu povedia. Inými slovami priznali, že vedia , že ponúkajú také nízke mzdy, za ktoré v skutočnosti nechce nikto robiť.

Druhá vec, ktorej sa zamestnávatelia boja, je, že dlhoroční zamestnanci zistia, že novým je ponúkaná vyššia mzda ako poberajú oni. Ďalšie peklo! Náhodou by sa rozhýbal trh práce a pôvodní zamestnanci by začali za svoju prácu požadovať vyššiu odmenu. No len to nie!

Jednoducho, všetky argumenty zamestnávateľov sa točia okolo jednej a tej istej pointy: „Bojíme sa, že by sme museli začať platiť viac. Bojíme sa, že si začnú zamestnanci viac vyskakovať.“ No už len to, aby tí, čo doteraz držali hubu a krok, začali za svoje mzdy bojovať. No už len to, aby začali naozaj vyjednávať. No už len to, aby si uvedomili svoju cenu. Bože chráň.

Potom majú zamestnávatelia ešte jeden argument – taký ekonomicko-ezoterický. „Mzda je predsa predmetom vyjednávania a predmetom dohody medzi účastníkmi trhu, ktorými sú v tomto prípade zamestnávateľ a zamestnanec.“ To je síce krásne konštatovanie, no ako mi však vysvetlíte, že k dohadovaniu častokrát vôbec neprichádza?

V inzeráte je napísané „mzda dohodou“, no to v praxi vyzerá tak, že zamestnanec povie svoju predstavu, zamestnávateľ si niečo napíše na papier, ale protinávrh nepovie. A je po dohadovaní.

Treba uvedomiť, že nie všetci sme IT-čkári a že v ostatných sektoroch naozaj nie je bežné, aby sa s vami majiteľ firmy, či personalista, bavil s takou úctou a tak rovnocenne ako to poznáme, napríklad, v spomínanom IT prostredí.

AKO TO MAJÚ V RAKÚSKU

V Rakúsku sa s tým nemaznali. U nich bolo primárnym dôvodom na zavedenie tohto zákona odstránenie diskriminácie. Jednoducho chceli zabrániť tomu, aby bol človeku na pohovore ponúknutý nižší plat len preto, že je starší, alebo preto, že je žena.

Vyriešili to celkom elegantne. V zákone najprv zadefinovali, čo je to pracovný inzerát:

Pojem pracovný inzerát zahŕňa vnútropodnikové inzeráty (tabuľa, nástenka, intranet) a verejné inzeráty (noviny, internet), v ktorých je konkrétne pracovné miesto popísané.

A potom povedali, že v inzeráte musí byť uvedená „minimálna mzda, ktorá bola stanovená v kolektívnej zmluve, alebo v konkrétnom zákone, vo vnútropodnikovom predpise alebo v inej norme, ktorá je výsledkom kolektívneho vyjednávania.“

Potom zákon v roku 2013 doplnili a povedali, že: „Od 1.8.2013 musia uvádzať minimálnu mzdu viažucu sa na dané pracovné miesto aj také firmy, ktoré nie sú pokryté predpismi stanovujúcimi minimálne mzdové tarify, ako kolektívna zmluva, minimálne mzdové tarify, vyhlásenie mzdových sadzieb, alebo podniková dohoda o mzdách.“

Čo musí údaj o mzde v Rakúsku zahŕňať:

  • Sumu

  • Časovú jednotku hodina/týždeň/mesiac

  • Sumu osobných príplatkov, ktoré sú v čase zverejnenia inzerátu známe (napríklad pre vedúceho pracovníka)

  • Táto suma nemá zahŕňať mimoriadne a špeciálne platby, napríklad bonusy

​Zamestnávateľ môže uviesť minimálnu sumu, ktorú je ochotný zamestnancovi zaplatiť, no môže poukázať na svoju pripravenosť dať aj viac:

„Zamestnávateľ môže v inzeráte poukázať na svoju pripravenosť ponúknuť vyššiu mzdu, ako je minimálna mzda stanovená v kolektívnej zmluve.“

Na najvyššiu podnikovú elitu sa povinnosť nevzťahuje, čo má aj logiku, pretože u týchto ľudí naozaj dochádza k rovnocennému vyjednávaniu o odmene za prácu. Mzdu teda nie je nutné uvádzať u ľudí ako sú riaditelia, konatelia, členovia predstavenstiev a podobne.

Rakúska právna úprava dáva aj príklady, ako mzdu uvádzať:

„Mzda od .... euro brutto.“
„Mzda: .... euro brutto/hodinu, navýšenie možné“
„Na danú pozíciu Vám ponúkame trhovo zodpovedajúci hrubý mesačný plat vo výške od ... euro brutto do ... brutto podľa konkrétnej kvalifikácie.“

„Ponúkaná mzda na základe kolektívnej zmluvy: .... euro brutto mesačne s ochotou zvýšiť.“

A nakoniec sa predsa len môže stať, že vám príde zamestnanec, ktorý je menej kvalifikovaný, ale radi by ste ho prijali, no za nižšiu mzdu, ako ste deklarovali v inzeráte. Na to myslí rakúska úprava tiež a hovorí:

„Ak zamestnávateľ prijme zamestnanca, ktorý je menej kvalifikovaný, ako bolo požadované, môže mu priznať nižší plat iba v prípade, že aj náplň danej pracovnej pozície/alebo samotná pracovná pozícia sa zmení.“

Porušenie pravidiel môžu uchádzači o zamestnanie nahlasovať štátu:

„Uchádzači o zamestnanie si nemôžu na základe porušenia ich práv nárokovať individuálne odškodnenie. Ale môžu dať podnet na miestne príslušný správny orgán.“

A v Rakúsku sú na porušovanie zamestnaneckých práv veľmi prísny.

Samotný návrh Mira Beblavého a Joža Mihála som nevidel a teda neviem, ako túto myšlienku nakoniec spracovali. Takže v tomto momente môžem iba pevne dúfať, že ju spracovali dobre.

PODPÍŠTE PETÍCIU

Bolo by na čase aby sa zatuchnuté vody nízkych slovenských miezd konečne rozhýbali. Toto je jedno z prvých opatrení, ktoré môže tento vývoj urýchliť. Spustili sme preto petíciu na podporu tejto myšlienky a ja vás chcem všetkých poprosiť, aby ste ju podpísali a šírili. Pomôžete tým vyvinúť nezanedbateľný tlak na vládu.

https://www.peticie.com/povinne_zverejovanie_miezd_v_pracovnych_ponukach

Nepodceňujte to, politici na takéto veci počúvajú.

Musíme tlačiť z každej strany.

---

Podporte tento článok hlasovaním na vybrali.sme a staňte sa fanúšikom našej stránky, kde sa snažíme budovať povedomie o nutnosti zvyšovania miezd na Slovensku:

Milan Kuruc

Milan Kuruc

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  61
  •  | 
  • Páči sa:  58x

Pôsobí ako podpredseda Energeticko-Chemického odborového zväzu. Je zakladateľom občianskeho združenia Pracujúca chudoba, ktoré rozpútalo verejnú debatu o mzdách, presadilo povinné zverejňovanie miezd v inzerátoch, slobodu hovoriť o vlastnej mzde a zrušenie poplatkov v pracovnoprávnych sporoch. Zoznam autorových rubrík:  Ekonomika a MzdyZamestnanciOdvodový bonusSaSVoľby 2016Nezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu